Povray projekt

Det er ikke altid helt let at forklare hvad jeg laver på arbejdet. Forleden blev dele af arbejdstiden brugt på at finde bestemte scener med elvere i Ringenes Herre. Meget seriøst, og en vigtig del af arbejdet, men det er ikke helt let at forklare et job der involverer både det, og at hjælpe brugerne med at finde en bestemt bog.

Formålet er at lave en kick-ass præsentation i Prezi, for chefen har efterhånden lagt et vist niveau for hvordan hans foredrag skal se ud, og det er ikke helt let at leve op til. Der er stadig over en måned til varen skal leveres, men jeg er gået i gang med at foreberede næste års årsberetning, for den skal naturligvis overgå dette års.

Derfor et rask lille Povray projekt. Eller måske ikke i Povray, men så i et andet program til at lave 3D-animationer, der gør det muligt at løfte niveauet endnu en gang.

Jeg er ude efter at kunne lave en animeret 3D-film, hvor vi flyver gennem et eller andet, og holder pauser ved bestemte billeder/slides/videoer. Det kan i hvert fald gøres i Povray, men jeg forudser at det kan kræve så meget tid på en kraftig computer, at det ikke er praktisk muligt. Blender er et muligt alternativ.

Under alle omstændigheder, er der en stabel teknikker der skal styr på:

Jeg skal kunne lave legemer, terninger, dodekaedre etc, og smide billeder på fladerne.

Jeg skal kunne rotere disse legemer, og bevæge kameraet omkring dem.

Jeg skal kunne indsætte video i animationen, gerne direkte, uden at skulle lave for meget efterbehandling.

Jeg skal kunne synkronisere lyd ind over filmen.

 

og meget andet, men det er de ting jeg ikke helt har styr på endnu.